ישראל עוברת לתחבורה חשמלית

מדריך לנהג ולנהגת הירוקים




כמה עובדות שחשוב לדעת אודות רכבים חשמלים:


0+

עמדות הטענה ציבוריות

0

רכבים חשמליים נמסרו ב 2021

0%

חיסכון בזיהום האוויר בערים

0מיליון

רכבים חשמליים בעולם

כיצד פועל רכב חשמלי?

הרכב החשמלי המלא (BEV: Battery Electric Vehicle) מצויד במנוע חשמלי בלבד, זאת להבדיל מרכבים היברידיים שמשלבים גם מנוע דלקי. החשמל שמניע את מנוע הרכב החשמלי מגיע מסוללה שנטענת במטענים ייעודים. עמדות הטעינה מותקנות בחניה הפרטית, במקומות העבודה, במרכזי קניות ועסקים, בחניונים ציבוריים ובתחנות הדלק.

יתרונות

היתרון המובהק של רכב חשמלי על רכבים המונעים במנוע דלקי הוא שהמנוע אינו מזהם כלל את הסביבה. מדובר בתחבורה נקייה שעתידה להפוך את העולם של כולנו לנקי וירוק יותר.

מנוע הרכב החשמלי הוא גם פשוט יותר

ברכב חשמלי יש רק כ-20 חלקים נעים בלבד בהשוואה לכ-2,000 חלקים נעים ברכב דלקי. עובדה זו הופכת את הרכב החשמלי לאמין הרבה יותר ולכזה שדורש פחות טיפולים ולכן עלויות האחזקה שלו הן נמוכות באופן דרמטי מהעלויות שאליהן התרגלנו. בשעת הנסיעה ברכב החשמלי הפחתת הלחץ על דוושת התאוצה, או לחיצה על הבלמים מפעילה את מערכת הטעינה הרגנרטיבית ובמקום לשחוק דסקיות בלימה לשם עצירה, המנוע החשמלי הופך את הבלימה לחשמל, דבר שמפחית משמעותית את הבלאי למערכת הבלמים ברכב (וגם טוען את הרכב). בשורה התחתונה הרכב החשמלי חוסך לנו כסף, והרבה.


הרכבים החשמליים הם רכבים מתקדמים וחכמים. פועלות בהם מערכות מחשב וחיישנים מתקדמים ומדובר בקפיצת מדרגה ומהפכה של ממש בעולם הרכב, הן מבחינת החידושים הטכנולוגיים והן מבחינת חווית הנהג בנסיעה. אם בכוונתכם לקנות רכב חשמלי בדרך כלל תמצאו בו את התוספות והמערכות המתקדמות ביותר בתחום הרכב.
יש רכבים חשמליים בהם מותקנים שני מנועים, אך מרבית דגמי הרכב החשמלי כוללים מנוע אחד. הרכבים החשמליים כבדים יותר ומהירים יותר ולכן הם יצוידו בצמיגים ייעודיים ואיכותיים יותר.

חוששים מהטווח ?

החשש הטבעי של כל נהג הוא שמיכל הדלק ברכב יתרוקן והרכב ייעצר בצד הכביש. חשש זה מתעצם כשמדובר ברכב חשמלי והופך לתופעה ידועה: 'חרדת טווח', אבל אל חשש, מדובר בתחושה זמנית שעוברת מהר מאד לכל מי שנוהג ברכב חשמלי. כמו כל רכב דלקי, גם רכבים חשמליים מוגבלים בטווח. אם ברכב דלקי הסיבה היא כמות הדלק הנותר במיכל, ברכב חשמלי הסיבה היא מצב טעינת הסוללות. ולכן בכדי שהרכב ימשיך לנסוע בצורה רציפה כל שעלינו לעשות הוא להקפיד על טעינת הסוללות, בדיוק כפי שאנו דואגים לתדלק רכב שנוסע על בנזין.

בעבר

בעבר לרכבים החשמליים שנמכרו בישראל (בטרפלייס) היה טווח מוגבל ביותר והם התבססו גם על החלפת המצברים בתחנות החלפה ייעודיות. לרכבים החשמליים שנמכרים כיום יש טווחי נסיעה רציפה של מאות ק"מ שנעים בין 250 ק"מ ל-450 ק"מ ויותר. חשוב לדעת כי טווחי הנסיעה שעליהם מצהירים היצרנים (בדרך כלל לפי התקן האירופאי WLTP) אינם טווחי הנסיעה שתפגשו במציאות אלא טווחים הנמדדים בתנאי מעבדה (בדומה לצריכת הדלק הנמסרת ע"י יצרני רכבים דלקיים). הטווחים המוצהרים לא לוקחים בחשבון תנאים משתנים כמו חורף\קיץ, או תנאי נסיעה בדרגות קושי שונות כמו עליות תלולות ועוד.

גם לאופן הנהיגה ברכב יש השפעה ישירה על צריכת החשמל מהסוללה. באופן טבעי, מי שמתחיל לנהוג ברכב חשמלי מסגל לעצמו דרך נהיגה רגועה יותר, כזו שמוציאה את המקסימום מהרכב ולא מדובר בפעולה מאולצת חלילה. נהגי רכב חשמלי אוהבים את הרכבים שלהם ומרוצים מהשינוי באופן הנהיגה, שהופכת מהנה ורגועה יותר ובעיקר שקטה יותר. יש לזכור כי קרוב ל85% מהנהגים נוסעים ביום בין 50 ל-100 ק"מ הלוך וחזור לעבודה, כך שכל עוד מקפידים לחבר את הרכב למטען בסוף היום אין כל סיבה לדאגה, גם אם מדובר בדגם עם סוללה קטנה יחסית.

כמו ברכב דלקי, גם את הנסיעה ברכב חשמלי ניתן לחלק לשני סוגים:

נסיעות שגרתיות: מרבית הנהגים ברכב החשמלי טוענים את הרכב במטען ייעודי המותקן בחניה הפרטית בביתם. יש מי שנהנים גם מטעינה במקום העבודה, בחניון בניין המשרדים, או בבית העסק. טעינה שכזו אורכת מספר שעות ובדרך כלל תספיק למלא את הסוללה שמדי יום תתרוקן חלקית, מה שיספיק לנסיעות השגרתיות שלנו, התואמות את גודל הסוללה ואת דגם הרכב בו בחרנו.

נסיעות ארוכות: נסיעה ממרכז הארץ לרמת הגולן או לאילת מצריכה תכנון מסלול וטעינה בדרך. כלומר נתכנן מראש היכן נטען את הרכב, בדרך הלוך או בחזור. טעינה שכזו, שתתפוס אותנו עם סוללה כמעט ריקה, תארך במרבית המקרים בין עשרים דקות לשעה בעמדות טעינה מהירות (תלוי ביכולת קליטת החשמל של הרכב ובכמות החשמל שתרצו לטעון), ולכן מומלץ לנצל את הזמן הזה למנוחה והתרעננות.

electric car photo 3

המרחק ממרכז תל אביב לאילת הינו כ-340 ק"מ. מרבית הרכבים החשמליים יודעים להתמודד עם טווח שכזה ללא טעינה נוספת, יחד עם זאת יציאה לדרך עם סוללה בטעינה חלקית ועצירה אחת בדרך, יספיקו בהחלט להגיע לחופשה בצורה פשוטה ונעימה. אם הרכב שלנו בעל טווח של 400 ק"מ ויותר, נוכל גם לטעון במלון באילת אליו הגענו בטעינה איטית שתארך מספר שעות (בד"כ 6-9 שעות לטעינה מלאה תלוי בגודל של הסוללה)
ומה עושים אם בכל זאת נתקענו באמצע הדרך ללא חשמל? כמו ברכבים דלקיים, גם לרכבים חשמליים קיים שירות חילוץ אלא שבמקום גרירה, המחלץ טוען במקום את הרכב ומאפשר לנו המשך נסיעה למטען קרוב. בנוסף, חלק מחברות הביטוח כוללות בפוליסה שירות חילוץ ושווה לבדוק זאת עם סוכני הביטוח שלכם.

כיצד והיכן טוענים ?

טעינה של רכב חשמלי מתבצעת בעמדות טעינה באמצעות כבל טעינה ייעודי. כבל טעינה מסופק בדרך כלל עם הרכב והוא ישמש אותנו בעמדות ציבוריות. בעמדות הביתיות ובעמדות טעינה מהירות הכבל הוא חלק אינטגרלי מהעמדה.
את עמדות הטעינה מתקינות חברות המתמחות בתחום (ספקי שירותי טעינה) אליהן מפנים יבואני הרכב. בדרך כלל ניתן גם להפריד את רכישת העמדה מעסקת רכישת הרכב ולהתקין את העמדה באופן עצמאי (ע"י מתקין מורשה).

טעינה איטית או מהירה ?

הטעינה האיטית יותר היא טעינה בזרם חילופי (AC) שמומר ע"י ממיר שנמצא קבוע ברכב ומטעין את הסוללה. את מטעני ה-AC נמצא בחניית הבית שלנו, במקום העבודה, בחניונים, בקניונים ובמקומות בהם הרכב עומד זמן ארוך יחסית. קצב הטעינה במטענים האיטיים מוגבל והם יספקו לנו טעינה של עד 22 קוו"ט לשעת טעינה (תלוי ביכולת הרכב לקלוט את ההספק). לדוגמא: רכב עם סוללה של 70 קוו"ט צריך כ-7 שעות בכדי להשלים טעינה מלאה (אם הממיר ברכב הוא בעל יכולת טעינה של 11 קוו"ט) אך רוב הנהגים לא יגיעו למצב בו הסוללה התרוקנה לגמרי ולכן בד"כ מדובר בפחות שעות טעינה.

ניתן לטעון רכב חשמלי במטען נייד, אך שימו לב כי מדובר במטענים בעלי הספק טעינה נמוך ביותר, השימוש בהם מוגבל לשעתיים בלבד והם אסורים לשימוש במקומות ציבוריים.

electric car photo 2


בבתים משותפים ובמקומות בהם יש רכבים חשמליים רבים יש צורך בניהול הטעינה ואז קצב הטעינה יכול להיות נמוך יותר (מה שיגרום לטעינה ארוכה יותר). חשוב לדעת כי טעינה איטית היא בריאה יותר לסוללה ומאריכה את חייה.
מהירות הטעינה בעמדה הביתית נקבעת לפי 3 פרמטרים: גודל חיבור החשמל בבית, המהירות בה מחשב ניהול הטעינה של הרכב יודע לבצע את ההמרה וסוג עמדת הטעינה.

הטעינה המהירה מתבצעת במטעני זרם ישירמתבצעת במטעני זרם ישיר (DC) שמבצעים את המרת הזרם המגיע מרשת החשמל מחוץ לרכב. את המטענים המהירים נמצא בנקודות אסטרטגיות על המפה, הן פרושות ברחבי הארץ בצמתי תחבורה ראשיים, קניונים מרכזיים ותחנות דלק, בכדי לאפשר לנהגי הרכב החשמלי פתרון מהיר להשלמת הנסיעה. קצב הטעינה במטענים המהירים יכול להגיע ל-150 קוו"ט וגם יותר מכך. חשוב לציין כי כל דגם רכב יודע לקבל קצב טעינה מהירה שונה וגם כי טעינה מהירה של סוללה שהגיעה ל80% הופכת לאיטית יותר (עד להשלמת 100% טעינה). ברוב המקרים, טעינה במטען המהיר תהיה יקרה יותר מטעינה במטען האיטי הנפוץ ובנסיעה השגרתית שלנו, סביר שלא נזדקק לה.
המחבר המקובל לעמדות מהירות מסוג DC נקרא CCS2, אולם יש רכבים להם יתאים שקע מסוג CHAdeMO



כיצד טוענים?

טעינה במטען איטי מתבצעת ע"י חיבור כבל טעינה אל שקע הטעינה הייעודי של הרכב. ישנם רכבים בהם שקע הטעינה ממוקם באותו מיקום של תא הדלק המוכר ויש רכבים בהם שקע הטעינה ממוקם בקדמת הרכב.
כאשר מדובר בטעינה ביתית, ניתן לתכנת את מרבית המטענים כך שיזהו אותנו, ע"י רכיב מיוחד שמסופק עם העמדה וחלק מהעמדות גם יתמוך בחיבור לאפליקציה ייעודית, באמצעותה נוכל לעקוב אחר קצב הטעינה וכמות החשמל שסופק לרכב.

את אחוז הטעינה של הסוללה נוכל לבדוק בלוח המכוונים שברכב וחלק מהרכבים תומכים באפליקציה ייעודית המתחברת לרכב ומאפשרת קריאה מרחוק של אחוז הטעינה.

במטענים הנמצאים במקומות ציבוריים החיבור למטען מתבצע באמצעות חיבור כבל הטעינה הייעודי לעמדה. טעינה ציבורית מצריכה יצירת חשבון אצל ספק שירות הטעינה שמפעיל את העמדה וניתן גם לקצר את תהליך ההזדהות ע"י שימוש בצי'פ שמסופק ע"י הספק למנויים. בחלק מהעמדות תתאפשר טעינה ע"י תשלום בכרטיס אשראי.

בסיום הטעינה הניתוק מהעמדה יכול להתבצע במספר דרכים: ע"י שלט הרכב, פתיחת דלתות הרכב, הפסקת הטעינה באמצעות האפליקציה הייעודית או ממשק ייעודי בעמדת הטעינה.


טעינה מהירה או איטית ?

מרבית הטעינות יהיו טעינות AC, כלומר טעינות איטיות. הן אמנם איטיות יותר, אך שומרות על אורך חיי הסוללות וגם זולות יותר. צריך לזכור שמרבית הטעינות יהיו בסוף היום, בשעות הערב והלילה ולכן ניתן להסתפק בטעינה איטית שתארך מספר שעות.

היכן נמצאות עמדות הטעינה הציבוריות ?

כיום פועלות בישראל קרוב ל-900 עמדות טעינה ציבוריות איטיות וכמאה עמדות ציבוריות מהירות. רשת הטעינה צומחת בקצב מהיר וצפויה להתפתח בקצב מהיר בשנים הקרובות, כאשר מדי שנה מאשרת המדינה תקציבים של עשרות מיליוני שקלים להמשך פיתוח הרשת.
את המיקומים ניתן למצוא באפליקציות כגון Plugshare ו- Grivo שחלקן גם מאפשרות לראות את מצב המטען אליו אנו נוסעים (פנוי/תפוס), באפליקציות הרשמיות של ספקי הטעינה השונים וגם באפליקציה שפרסם משרד האנרגיה שממפה את עמדות הטעינה של ישראל


כמה כסף נוכל לחסוך ?

המעבר מרכב בנזין לרכב חשמלי יוזיל לכם באופן משמעותי את ההוצאה החודשית של אחזקת הרכב. עכשיו אתם שואלים "בכמה"? כמובן שהתשובה תלויה באיזה רכב בנזין נסעתם לפני, בהיקף הנסועה ועוד. ובכל זאת ניתן להצביע בוודאות על מספר פרמטרים בהם הרכב החשמלי זול יותר:
עיקר החיסכון מצוי בפרידה מהדלק. לדוגמה, לפי ממצאי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) לשנת 2019, רכב בנזין פרטי נוסע כ-1,300 ק"מ בחודש (נתוני 2020 ו-2021 הושפעו מהתפרצות מגפת הקורונה), כך שלפי מחיר הבנזין (ביוני 2022) שעומד על 7.72 אגורות לליטר, וטווחי תדלוק ממוצעים לקילומטר, ההוצאה החודשית נעה בממוצע סביב ה-650 ש"ח לחודש. עלות טעינת רכב חשמלי לעומת זאת תהיה כרבע מכך ועשויה להסתכם בכ-150 ₪ בחודש בלבד.

סעיף האגרה השנתית (טסט)

גם הוא זול יותר ברכב חשמלי ועומד על כשליש מהאגרה בה מחויבים רכבי בנזין. ויש גם את התחזוקה השנתית- רכבים חשמליים לא כוללים רכיבים נעים רבים (הנוטים להישחק) או שמנים שמצריכים החלפה. כמו כן, הבלימה הרגנרטיבית מפחיתה דרמטית את שחיקת רפידות הבלמים.
המשמעות היא שעלות הטיפולים השנתית נמוכה משמעותית מרכבים דלקיים. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה גיל ממוצע של רכב בישראל הוא 7 שנים כך שבמצטבר מדובר בחסכון משמעותי בטיפולי רכב, חסכון היכול להגיע לאלפי שקלים רבים על פני כל תקופת הבעלות הממוצעת.

electric car photo 2


בפירמת ראיית החשבון והייעוץ העסקי BDO, שיקללו את כלל המרכיבים, ולפי הערכותיהם החיסכון השנתי באחזקת רכב חשמלי לעומת רכב בנזין מסתכם בכ-12,000 ש"ח בשנה. חסכון זה מורכב מכ-9,500 ש"ח בעלויות הדלק, וכ- 2,500 ש"ח נוספים בעלויות אגרת רישוי ותחזוקה. ב-BDO מציינים כי הנתונים מתייחסים להיקף נסועה של 20,000 ק"מ בשנה, ומתייחסים לעלות אחזקה שוטפת ללא עלות רכישה וירידת ערך. מי שנוסע יותר - חוסך יותר.

electric car saving money

איזה מיסוי חל על רכב חשמלי ?

electric car tax 1 electric car tax 2

הממשלה מעודדת את המעבר לרכב חשמלי ומעניקה הטבות משמעותיות במס הקניה. מס הקניה על רכבי בנזין עומד כיום על 83%, כאשר אבזור בטיחותי וביצועים סביבתיים מקטינים את גובה המס (מיסוי ירוק). לעומת זאת רכבים חשמליים נהנים ממס קניה מופחת העומד כיום על 10% (צפוי לעלות ל-20% בתחילת שנת 2023). הטבת המס מוגבלת עד לסך של-75,000 ₪ ובשנת 2023 היא עתידה להצטמצם ל-60,000 ש"ח. עם זאת, יש צפי להארכת מתווה המיסוי הנוכחי אשר נקבע בשנת 2019 וזאת נוכח עיכובים גלובליים בשרשראות האספקה כתוצאה ממשבר הקורונה ומהמלחמה באוקראינה אשר הביאו לעיכובים באספקת רכבים בעולם כולו וגם בישראל. הגורם האחראי על מדיניות המס היא רשות המיסים במשרד האוצר. הרשות מעוניינת לקדם את החדירה של הרכב החשמלי תוך שמירה על הכנסות המדינה ממיסים (מסי קניה/בלו שמשלם כל מי שמתדלק רכב בבנזין) ומכאן חוסר הבהירות לגבי המשך המתווה.

מעבר לכך, בעלי רכב חשמלי נהנים מהטבות מיסוי גם בשווי השימוש של רכב הניתן על ידי המעסיק (רכב צמוד). נציין שמדובר בקבוצת נהגים קטנה יחסית, המוערכת בכ-8% מכלל הנהגים בישראל. נכון להיום הטבת שווי השימוש ברכב חשמלי עומדת על 1,200 ש"ח בחודש.

מה עם מס נסועה?

בעתיד מתכוונת הממשלה להטיל "מס נסועה" על רכבים חשמליים (ואולי אף על כלל הרכבים) מתוך כוונה להקטין את הפגיעה בהכנסות המדינה הנגרמות מהפסד מס הבלו שמשולם בכל תדלוק בתחנות דלק ומס הקניה המופחת שמשלמים הרכבים החשמליים. המתווה המסתמן הוא תשלום לפי היקף נסועה (בקילומטרים) אך נכון לשנת 2022, גובה המס העתידי ואופן גבייתו טרם התבררו והממשלה עתידה להקים ועדה שתשמע את המומחים ואת הציבור בטרם תחליט על גביית המס.

גרים בבית משותף ?

סוגיית הרכב החשמלי מהווה אתגר עבור דיירים בבתים משותפים, ויש להבחין בין מספר מצבים:

  1. בבתים משותפים בהם אין חניות צמודות (רישום בטאבו) לכל אחת מהדירות: במקרים כאלו הדרך היחידה לטעון רכבים היא ע"י החלטה של נציגות הבית ושימוש משותף בעמדות שיוצבו בחניה המשותפת. במקרה שכזה, כללי השימוש כמו גם ההתחשבנות הכספית יקבעו ע"י נציגות הבית.

  2. כאשר לדירה בבית המשותף יש חניה צמודה וניתן לחבר את העמדה לארון החשמל הדירתי: דינה של החניה הצמודה הוא כדין הדירה, כלומר היא קניינו הפרטי של בעל הדירה, ועל כן יכול בעליה להציב בה עמדת טעינה. אלא שהעניין מורכב יותר, העמדה זקוקה להזנת חשמל (כבילה) ואם לא קיים בשטח החניה חיבור חשמל ייעודי, יש צורך לחבר את העמדה לארון החשמל הדירתי שנמצא לעיתים במרחק רב מהחניה מה שמחייב מעבר דרך הרכוש המשותף. כשמדובר בבניין גבוה, מרובה דיירים ושקיימת בו חניה תת קרקעית, כמו בבניינים רבים בישראל, יש צורך להעביר כבילה (הזנת חשמל) דרך הרכוש המשותף והפרויקט עשוי להפוך למורכב בשני אופנים:

    1. הפן התשתיתי- יש למתוח כבילה (הזנת חשמל) דרך הרכוש המשותף.

    2. העברת כבילה לצורך הזנת עמדות הטעינה מחייבת לעמוד בכללים משפטיים החלים על רכוש משותף. התקנון המצוי לפי חוק המקרקעין אוסר על פגיעה בחזות הבית. כמו כן, שימוש שאינו סביר ברכוש המשותף- אסור (שימוש סביר הוא שימוש שלא מונע מבעל דירה אחרת בבניין שימוש דומה), ולכן כבילה שחוסמת את יכולתם של בעלי דירות אחרים בבית להעביר כבילה לעמדות טעינה בחניות אחרות אינה שימוש סביר. חשוב לציין כי ברוב המקרים, וועדי הבתים מתירים לדייר להתקין עמדת טעינה במקום החנייה הפרטי שלו ולהשתמש לצורך כך בתשתית המשותפת לצורך העברת הכבילה.

  3. חיבור לנציגות הבית או לחיבור ייעודי: במקרים רבים המרחק הרב מארון החשמל הדירתי מונע את הקמת העמדה והפתרון במקרים האלו הוא חיבור העמדה לחיבור הקבוע של נציגות הבית, או הזמנת חיבור ייעודי שנועד לשרת את כלל הדירות בבית המשותף ומנוהל ע"י נציגות הבית. במקרה של חיבור משותף מקובל למנות ספק שירותי טעינה שדואג לחלוקת העומסים לעמדות הטעינה השונות המחוברות אליו ומבצע את ההשקעות הדרושות להקמת וניהול מערכת הטעינה החכמה. בדרך כלל החיבור הקיים של נציגות הבית מוגבל ויש צורך לבדוק מראש את גודל החיבור והאם יש צורך בהגדלתו. לחיבור ייעודי חדש יש עלויות שמפרסמת חברת החשמל.

* נבהיר כי האמור לעיל אינו מחליף ייעוץ משפטי

electric car photo 2
electric car photo 10

מצילים את הכדור (ואת עצמנו)

ההתמודדות עם משבר האקלים היא אחד האתגרים הגדולים של זמננו וככל שהמעבר לרכב חשמלי יהיה מהיר יותר, כך הסיכוי שלנו לעצור את המשבר גדלים. העולם מתמודד עם ההתחממות הגלובלית ע"י הפסקה שריפת דלקים ומדינות רבות כבר קבעו שנת יעד לאיסור מכירת רכבי בנזין. אך גם ללא קשר למשבר האקלים, הרכב החשמלי מונע גם זיהום מקומי וחוסך את הפליטה המזהמת את האוויר שאנחנו נושמים ממנועי הבנזין (זיהום בגובה האף). בניגוד לפליטת מזהמים ממפעלים, הרכבים נמצאים לידינו כל הזמן ובגובה הרחוב, ולכן השפעתם כה גדולה על בריאותנו. הזיהום מרכבים בערים אחראי על כ90% מפליטות ה-CO2 לאטמוספירה. על פי נתוני ה-OECD בכל שנה מתים בישראל כ-1,000 בני אדם כתוצאה מזיהום אוויר שמקורו בתחבורה . לכן צמצום משמעותי ברכבי בנזין יביא גם להפחתה בתחלואה ובתמותה.

שריפת הדלקים תורמת באופן ישיר להתחממות כדור הארץ והתעצמות משבר האקלים. דוח של המשרד להגנת הסביבה מיוני 2021 מצא שענף התחבורה הוא המזהם העיקרי של האוויר בישראל. לפי הדוח, ענף זה אחראי ל-38% מפליטות גזי החממה המאיצים את משבר האקלים, בעוד שפליטות מתחנות הכוח אחראיות רק לכ-30% מהפליטות.

פילוח עמוק יותר של הנתונים מגלה כי הרכבים הפרטיים והאוטובוסים אחראים לבדם לכ-1/5 מפליטות גזי החממה בישראל! על כן המעבר לרכבים חשמליים, כולל תחבורה ציבורית חשמלית, תאפשר לישראל לעמוד ביעדים הלאומיים להפחתת פליטות גזי החממה וזה לא נגמר כאן, ככל שהמעבר לרכב חשמלי יואץ, ההובלה הימית והיבשתית של נפט ומוצריו, כמו גם תחום זיקוק הדלק יצטמצמו, וכמובן שתהליך זה יביא להקטנה משמעותית בפליטות גזי החממה.

פן נוסף ו"ירוק" של הרכב החשמלי הוא השימוש הנוסף (second life) שניתן לעשות בסוללות המשומשות של רכבים חשמליים. סוללות שהגיעו לקיבולת של כ- 30% שחיקה ביכולת תאי הסוללה מוצאות מהרכבים וניתנות לשימוש נוסף וגם למחזור. מפעלי מחזור של סוללות ופיתוחים המאפשרים שימושים נוספים והשבחה של סוללות משומשות ((second life, הם חלק מהתעשייה המתפתחת של הרכב החשמלי, כאשר חברות ויצרני רכב רבים עוסקים בתחום וצפויים בו עוד חידושים והמצאות.
לדוגמא: באצטדיון הארנה של אמסטרדם נעשה שימוש בסוללות משומשות שיצאו מרכבי ניסן לייף בכדי לאגור חשמל מהרשת לשימוש בתוך האצטדיון ומחוצה לו. מדובר בסוללות שפורקו מרכבים לאחר שסיימו את תפקידן ועברו השבחה. באצטדיון גם פועלת מערכת שמקבלת לקבל פריקת חשמל מרכבים חשמליים שמגיעים לחניית האצטדיון ושם שימוש לצרכי הפעלת האיצטדיון.

electric car photo 6

מה צריך לבדוק לפני שקונים רכב חשמלי ?


עומדים לקנות רכב חשמלי? זה מה שמומלץ לבדוק:


טווח נסיעה – חפשו את הטווח המוצהר של היבואן\יצרן אך זכרו כי הטווחים נבדקו בתנאי מעבדה ולא לפי הנהיגה שלכם ותנאי הדרך בה אתם רגילים לנסוע. תמיד טוב לקרוא מבחני דרך וכאלו תוכלו למצוא הרבה ברשת

טעינה – – בדקו את יכולות הטעינה של הרכב, גם טעינה איטית (AC) וגם טעינה מהירה (DC), טעינה חד פאזית בלבד? או תלת-פאזית (מהירה יותר)

טיפולים – בדקו באיזו תדירות ומה עלויות הטיפולים שתידרשו לעשות ברכב

עמדת הטעינה – ככל שבבית בו אתם גרים לא פועל ספק שירותי טעינה שמתקין לכם עמדה במסגרת ההסכם עם ועד הבית ואין לכם עמדה במקום העבודה, אתם זקוקים לעמדה משלכם - כזו שתתחבר למונה הדירתי שלכם. שימו לב שאתם רוכשים עמדה חכמה שתתאים לצרכים שלכם. ניתן לטעון רכב חשמלי במטען נייד, אך שימו לב כי מדובר במטענים בעלי הספק טעינה נמוך, השימוש בהם מוגבל לשעתיים בלבד והם אסורים לשימוש במקומות ציבוריים.


מנפצים מיתוסים


מהפכת הרכב החשמלי בראשיתה ויש מי שכבר מפיץ מיתוסים – הנה התשובות.


  1. המחיר של רכב חשמלי תמיד יהיה יקר יותר

    הרכיב שמייקר את הרכב החשמלי הוא הסוללות. כמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן פיתוחים טכנולוגיים כבר הורידו בחדות את מחירי הסוללות ובעתיד המחיר צפוי להמשיך ולרדת ועמו מחירי הרכבים החשמליים. גם הייצור במאסה וכניסה של יצרנים חדשים לשוק, בעיקר יצרנים אסייתיים, מורידה את עלות הרכבים.

  2. רשת החשמל לא תוכל להתמודד עם המעבר לרכבים חשמליים

    לפי התחזית הרשמית של חברת החשמל, באמצע העשור הבא טעינת כלי רכב חשמלי תהווה 7% מסך צריכת החשמל בישראל. זה אמנם לא מעט, אך היות והגידול בטעינת כלי רכב חשמליים הוא הדרגתי ולאורך שנים והיות ובמשרד האנרגיה מודעים לאתגרים ומפתחים את רשת הטעינה ואת מערך ייצור החשמל (בדגש על אנרגיה מתחדשת), מומחים מעריכים שלמעט בעיות נקודתיות, כל מי שיהיה זקוק לטעינת רכב חשמלי יוכל לבצע זאת בכל מקום ובכל זמן שירצה. מאמץ רב מושקע בניהול העומסים כך שטעינת הרכבים תתבצע בזמנים בהם רשת החשמל לא עמוסה.

  3. סוללות הרכב החשמלי לא מאריכות שנים

    רוכשים פוטנציאליים של רכבים חשמליים טועים לחשוב שסוללות של רכבים חשמליים יעילות עד לטווח של כ-100,000 ק"מ בלבד, אלא שהמציאות מוכיחה אחרת. בהתבסס על ביצועי מכוניות חשמליות שפועלות כבר כעשור, נמצא כי הן יעילות עד לטווחים של כ-300,000 ק"מ לפחות. יצרני הרכבים החשמליים מביעים אמון מלא בסוללות ולרוב תקופת האחריות הניתנת לסוללה עומדת על 8 שנים או 150,000 ק"מ. תוחלת החיים של הרכב החשמלי צפויה להיות ארוכה יותר מזו של רכבי הבנזין.

  4. הטעינה איטית מדי

    לצד ההתפתחויות הטכנולוגיות של הסוללות ורשת החשמל, גם תחום הטעינה מתפתח בקצב מהיר וכיום ניתן למצוא יותר ויותר עמדות טעינה מהירות ואולטרה מהירות שמסוגלות לטעון את הסוללות במהירות שיא, כך שבפרק זמן של כחצי שעה ניתן לטעון אחוזים נכרים מהסוללה (בהתאם לסוג המטען והרכב).

  5. כלי רכב חשמליים מזיקים לסביבה ואפילו אף יותר מרכבים בנזין

    מחקרים ומאמרים רבים בתחום סתרו את הטענה הזו תוך שהם מצביעים על מספר סיבות: הראשונה היא הנצילות הגבוהה של מנועי הרכב החשמליים. השנייה היא אורך חיי הסוללות והאפשרות למחזר אותן, והשלישית טמונה במבנה של כלי הרכב החשמלי שדורש פחות חלקים לבנייה מרכבים דלקיים. דבר זה מקטין את העומס על מפעלים ועל שרשראות האספקה העולמיות, ומביא לחסכון אנרגטי, להפחתת שימוש בכלי רכב דלקיים להובלת ציוד ועוד. רשתות החשמל עוברות לאנרגיה ירוקה ולכן ככל שאחוז האנרגיה המתחדשת במדינה גבוה יותר כך הטעינה הופכת נקייה יותר. יש כבר מדינות שהציבו יעדי אנרגיה מתחדשת של 100%, ויש מדינות שבהן כבר מרבית החשמל מגיע ממקורות אנרגיה מתחדשת.
    סוללות רכב חשמלי ניתנות לשימוש נוסף וגם למחזור מלא (תוך הפרדת החומרים המסוכנים בסוללות). למעבר לרכבים חשמליים יתרונות סביבתיים נוספים מעבר להפחתת הזיהום 'בגובה האף' בערים. הרכבים החשמליים גם מפחיתים את החום העירוני (איי חום שנוצרים מריכוזי תחבורה) ומפחיתים דרמטית את הרעש התחבורתי וכך לדוגמא מסוף של אוטובוסים חשמליים הופך ממטרד אזורי לנכס ירוק וידידותי לסביבה ולמשתמשים.

  6. רכב חשמלי פולט קרינה

    אין תקינה ייעודית לקרינה בלתי מייננת מרכבים חשמליים בישראל והכללים הרגילים של חשיפה לקרינה הם המחייבים. יחידות המדידה המקובלות כערכי הסף בחשיפה לשדה מגנטי נקראות מיליגאוס, כאשר מוסכם על חוקרים בתחום, שחשיפה לקרינה ברמה של עד 4 מיליגאוס אינה מהווה כל סכנה. עמדת המשרד להגנת הסביבה, הינה שלא נשקפת סכנת קרינה משימוש ברכבים היברידיים או חשמליים. יחד עם זאת מומלץ שלא לשבת בתוך הרכב בזמן טעינה איטית שכן ממיר הזרם ממוקם בתוך הרכב. ידוע כי קרינה אלקטרומגנטית נמצאת גם ברכבי בנזין והיא מגיעה מצמיגי הרכב (מגנטיות של סלילי הברזל בתוך הצמיג).

  7. רכב חשמלי נדלק ומועד יותר לשריפות

    רבים נוטים לחשוב שרכבים חשמליים הם בעלי פוטנציאל גבוה יותר לשריפות מרכבי בנזין. מחקר שבוצע לאחרונה על ידי AutoInsuranceEZ בארה"ב ופורסם לאחרונה, מציג ממצאים הפוכים. לפי המחקר 1.5% מכלל רכבי הבנזין (על כל 100 אלף רכבים) שנמכרו נשרף. לעומת זאת ברכבים חשמליים המספר עומד על 0.02% בלבד. הפערים העצומים שנמצאו בין שני סוגי הרכבים מצביעים על כך שלרכבים חשמליים סיכוי נמוך בהרבה להישרף. סוללות הרכב שעשויות תרכובות שונות של ליתיום עם חומרים אחרים אכן מהוות סכנה של ממש בעת התלקחות ומצריכות טיפול ואמצעי כיבוי מיוחדים ואולם דווקא בשל כך יצרני הרכבים מקפידים הקפדה רבה על איכות הסוללות ובייחוד על מערכות ניהול הסוללות שנועדו לחזות ולמנוע כשלים. רכבים חשמליים הם רכבים חכמים ויודעים לצפות מראש תקלות בסוללה ולהביא להפסקת טעינה או שימוש ברכב עם סוללה תקולה.