איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל לוגו איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל

התייעלות אנרגטית

התייעלות אנרגטית הנו שם כולל לפעולות הנעשות לשם הפחתת צריכת האנרגיה של מערכות, הן על ידי שיפור יעילות הצריכה הקיימת, והן על ידי הגדלת הנצילות של משאבים שלא נוצלו היטב, הפחתת הצריכה או ניהול מיטבי של משאבי האנרגיה, כל זאת תוך שמירה על תפוקה ותפקוד תקינים.

בעשור האחרון אנו עדים לירדידה משמעותית במחירי מקורות הגלם המסורתיים להפקת אנרגיה (הדלקים הפוסיליים העיקריים: גז טבעי ופחם) וכתוצאה מכך שינוי מתואם במחירי החשמל.

פעולות ייצור אנרגיה, כייצור חשמל באמצעות תחנות כוח מוזנות דלקים פוסיליים (פחם, גז טבעי ותזקיקי נפט) גורמות לזיהום סביבתי רב הפולט חלקיקים מזהמים הגורמים בין היתר למחלות מגוונות, ביניהן מחלות נשימה חמורות. בנוסף, בתהליכי השריפה נפלטים גם גזי חממה לאוויר, הגורמים לשינוי אקלים כדה"א.

התייעלות אנרגטית, אם כן מאפשרת חיסכון כלכלי מהותי לצד שמירה על סביבה ירוקה ונקייה ועל בריאות הציבור.

בסוף שנת 2015 התקיימה ועידת האקלים בפריז, COP21, ועידה זו היוותה נקודת ציון משמעותית בעליית המדרגה במאבק העולמי בהתחממות הגלובלית. במסגרת ועידה זו התחייבו מעל 200 מדינות, כולל ארה"ב וסין, על יעדים להפחתת פליטות גזי חממה כאשר במסגרתם גם התייעלות אנרגטית ככלי משמעותי לעמידה ביעדי ההפחתה. 

 

 

 

קידום התחום בישראל

בישראל מחירי החשמל הנם נמוכים למדי בהשוואה למדינות העולם ולמשקי בית ועסקים אין תמריץ ממשי להתייעל אנרגטית.  יתרה מכך מבנה משק החשמל בישראל מביא לכך שטכנולוגיות רבות שיכולות לאפשר התייעלות וניהול צד הצריכה אינן מיושמות.

בשנים האחרונות ממשלת ישראל החליטה להכיר בתחום ההתייעלות אנרגטית כצורך לאומי.  במסגרת סדרה של החלטות ממשלה נקבעו יעדים שאפתניים להתייעלות אנרגטית הפחתת פליטות גזי החממה, של 20% בצריכת האנרגיה למשק כולו ולממשלה בפרט עד לשנת 2020. בכך הצטרפה ישראל לחזית המאבק בהתחממות הגלובלית, לצד מדינות OECD נוספות.

על מנת להשיג מטרות אלו, השיקה הממשלה את התכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה, ואת תכנית ממשלה ירוקה

 

הכוללות השקעות במו"פ, ובפרויקטי התייעלות במשרדי הממשלה ורשויות מקומיות, בקידום חקיקה ורגולציה מעודדות התייעלות, ובמתן מענקים ממשלתיים לפרויקטי התייעלות במגזרים העסקי והפרטי.

 

משרדי הממשלה אשר אמונים על קידום התחום הם משרד האנרגיה והמים והמשרד להגנת הסביבה.  במסגרת תכניות המשרדים נתנו בשנת 2012 מענקים לפרוייקטי התייעלות אנרגטית בסכום העולה על 150 מליון ש"ח.  מענקים אלו אפשרו הקמת מיזמים בהיקף של מעל חצי מליארד ש"ח.

בשנת 2014 הקפיא שר האוצר את התוכנית להפחתת פליטות בשל שיקולים תקציביים.

בחודש ספטמבר 2015 התקבלה החלטות ממשלה החלטה 542  כחלק מהכנות המדינה לועידת האקלים בפריז, בהחלטה זו התחייבה ישראל למול העולם להגיע ליעד של הפחתה צריכת החשמל מתרחיש עסקים כרגיל (BAU) ב - 17% לפחות עד שנת 2030.  במסגרת החלטה זו, הקצה משרד האוצר באופן חסר תקדים 300 מיליון ש"ח לטובת מענקים לפרויקטי התייעלות אנרגטית ו - 500 מיליון ש"ח בערבויות מדינה לעידוד תעשייה זו.  בתוך 45 ימים צריכים שר האנרגיה, שר הגנת הסביבה, שר הכלכלה ושר האוצר להניח על שולחן הממשלה תוכנית באשר לצעדים אותם יש לנקוט בכדי לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה.

בשנת 2016 התקבלה החלטת ממשלה 1403.החלטה זו נועדה לפרט באופן מדויק יותר את המנגנונים בעזרתם תוכל ישראל לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה בהחלטת הממשלה 542. בנוסף, במסגרת ההחלטה הוגדרו משימות של משרדי הממשלה השונים כולל מועדים להגשתם לאישור.

מי יכול להתייעל אנרגטית?

כל מפעל, מבנה מסחרי או מבנה מגורים הצורכים אנרגיה, יכולים לבצע התייעלות אנרגטית.

נהוג לסווג את תחום ההתייעלות האנרגטית למספר "משפחות": אקלום – מיזוג אויר, חימום/קירור מים, לרבות בידוד מבנים; תאורה; ניטור, בקרה ופיקוד; מייצבי מתח (Voltage Optimizers); מנועים יעילים (מנועים ומדחסים); רשת חכמה (Demand Response); התייעלות תרמית/תהליכית בתעשייה וכיו"ב.  

קיימות שיטות שונות להפחית את צריכת האנרגיה.  חלקן קשורות בהתנהגות הצרכן, חינוכו, ושינוי הרגלי ודפוסי השימוש באנרגיה, ברמת הפרט, פס ייצור, ואפילו התאגדות צרכנים.  חלקן קשורות במדידה, ניטור ושליטה מקוונת בעומסים ובשימוש באנרגיה בכלל.  ישנן שיטות הקשורות בהחלפת תשתיות אנרגיה כגון מעבר מחימום תרמי מבוסס סולר למשאבות חום, מעבר משימוש בצ'ילרים מיושנים לצ'ילרים חדשניים ויישום מערכות מיזוג חכמות (VRF), חלקן קשורות בתכנון נכון וחסכוני מיום א' וחלקן בשיפור מערכות קיימות (Retrofit) ומדובר ברשימה לחלקית של שיטות ופעולות התייעלות אנרגטית שניתן ליישם.

 

 

הענק המתעורר

 

בעקבות מימוש מדיניות הממשלה על ידי הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל, המאפשרת ייצור חשמל סולארי באתרי הצריכה, תוך אגירת קרדיטים עבור הייצור העודף, ניתן אף להשיג בישראל מצב של איזון אנרגטי של מבנה, בו כל צריכת האנרגיה מוזנת על ידי ייצור עצמי, תוך הפחתת טביעת הרגל האקולוגית (Ecological Footprint) והפחתת פליטות פחמן (ZERO EMMISSIONS) ובסופו של תהליך הפחתת צריכת החשמל בתחנות כח בהתאם.  צעד נוסף בו נקטה רשת החשמל בשנה האחרונה היא מתן רישיון ראשון למאגד צרכנים שיוכל לפעול להפחתת הצריכה (Demand Response).

 

 

 

תחום ההתייעלות האנרגטית טומן בחובו פוטנציאל לאומי אדיר של יצירת הכנסה פנויה לפרט ולעסקים, יש מאין, הכנסה אשר נמנעת כיום כתוצאה משימוש במכשור ומערכות שאינם יעילים.  הכנסה פנויה כאמור צפויה לעורר צמיחה כלכלית ונכונה במשק, שלא על חשבון תקציבים ותכניות אחרות ומכאן ההצדקה כמו גם הצורך לקדם את תחום ההתייעלות האנרגטית כתחום לאומי בעל חשיבות עליונה.

 

נתונים נוספים על משק החשמל ופוטנציאל ההתייעלות האנרגטית ניתן למצוא בתכנית הלאומית להתייעלות אנרגטית שהכין משרד האנרגיה בשנת 2010 - לחצו כאן

באתר המשרד להגנת הסביבה - לחצו כאן

בדו"ח חברת מקינזי משנת 2009 - לחצו כאן

למידע נוסף באתר משרד האנרגיה - לחצו כאן

 

footerLine
דף הבית | אודות | צור קשר | מפת האתר | תנאי שימוש | English English HTML 4.01 Verified CSS 2.1 Verified
כל הזכויות שמורות לאיגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל 2017 ©